Manusia itu kadang-kadang lupa dan kadang-kadang terlalu ingat.kadang-kadang terlalu yakin dan kadang-kadang terlalu berserah.tapi tiada apa yang perlu dihairakan kerana manusia itu lemah.setiap manusia mempunyai kelemahan.tidak semua yang alim itu beriman dan tak semua yang beriman itu beragama.apapun nie yang saya nak cerita.saya dah hidup selama 13 tahun, mungkin bnyk yang perlu saya pelajari tapi, inilah yang sya lihat.
- Jika dalam berkumpulan mesti ada pemaksa, penyangak dan penyusah
- dalam kumpulan mesti ketua dipilih secara terpaksa (kebiasaannya) jarang yang berani cakap "takper aku jadik ketua"selepas itu mesti terdapat penyusah kerana tidak mahu bekerjasama dan pentingkan diri sendiri.penyangak, tak payah kata la.g mati lagie bagus
- Terlalu bergantung kepada seseorang dan tidak berusaha
- ambil yang mudah, di dalam kelas, setiap pelajar asyik mengharapkan ketua kelas atau yang berjwatan.jarang yang mahu berusaha sendiri.tetapi apabila salah,ketua yang akan disalahkan.lebih teruk lagie mengamalkan sikap "pahat diketuk baru memahat".kalau takder ketua, takde apa yang berlaku.
- Tiada motivasi dan sering tidak boleh menerima nasihat dalam kehidupan
- erm, yang tiada motivasi akan hidup diatas nikmat orang lain dan menjadi "parasit".tapi jika mereka berubah, tentu masa depan boleh diubah.menjadi lebih teruk apabila terdapat segelintir manusia yang keras untuk menerima nasihat.tak ubah bagai masuk telinga kiri keluar telinga kanan.jangan kata masuk, mungkin ketika nak masuk pon dah kene block dulu.kadang-kadang sampai guru pon naik fed up nak mengajar.
- Mudah terpengaruh dan suka menjadi batu api
- kalau jadi batu zamrud ke belian ke okay la jugak.dalam kontexs pelajar, terutamanya dalam kehidupan remaja, remaja akan menerima pelbagai ancaman berbentuk fitnah, ejekan dan "cakap kat belakang, tikan kat belakang".ramai yang mudah mempercayai khabar angin dan mudah membuat pandangan tersendiri.sedarlah, hidup tanpa udara ialah mustahil, percaya tanpa fikir ialah bebal.
|
silat mengajar kita tentang masa silam |
No comments:
Post a Comment